بَاب
فِي
الْمَرْأَةِ
تَرَى
الْكُدْرَةَ
وَالصُّفْرَةَ
بَعْدَ
الطُّهْرِ
117. Temizlendikten
Sonra Sarı Ve Bulanık Renkte Akıntı Gören Kadına Ait Hükümler
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
أَخْبَرَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ أُمِّ الْهُذَيْلِ
عَنْ أُمِّ
عَطِيَّةَ
وَكَانَتْ
بَايَعَتْ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَتْ
كُنَّا لَا
نَعُدُّ
الْكُدْرَةَ
وَالصُّفْرَةَ
بَعْدَ الطُّهْرِ
شَيْئًا
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e bi'at etmiş olan Ümmü Atiyye'den, şöyle demiştir: "Biz
hayz, bittikten sonra sarıldığı ve bulanıklığı bir şey (hayz) saymazdık."
Diğer tahric: Nesai,
hayz; İbni Mace, tahare; Dârimi vudu; Ayrıca bk. Buhari, hayz
AÇIKLAMA: Hadiste her ne kadar "Resulullah'ın
zamanında" kaydı yoksa da Ümmü Atiyye'nin ifadesinden, zikredilen durumun
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) devrinde hayz sayılmadığı
anlaşılmaktadır.
Hadisin
zahirinden anlaşıldığına göre; adet günleri bittikten sonra kadının gördüğü
toprak rengi veya sarı renkteki akıntı hayz değil, adet günleri içinde gördüğü
ise, hayzdır. Bu hal içindeki kadınların sarı renkte akıntı bulaştırılmış
pamukları Hz. Aişe'ye göndermeleri, Hz. Aişe'nin de onlara acele etmemelerini
bildirdiğine dair rivayet, bu hadisenin adet günleri içerisinde olduğuna
hamledilir. Dolayısıyle bu iki hadis arasında zıtlık yoktur.
Hattabi'nin
ifadesine göre hayz bittikten sonra gelen sarımtırak ve bulanık su şeklindeki
akıntı hakkında ulema ihtilaf etmiştir. Hz. Ali, Süfyan es-Sevri ve Evzai'ye
göre bu hayz değildir, namaza mani olmaz. Said bin el-Müseyyeb ve Ahmed bin
Hanbel'e göre kadın bunu görünce gusledip namazım kılar.
Şafiilere
göre muhteliftir. Meşhur olana göre, bu renklerdeki akıntı kan kesildikten
sonra fakat onbeş gün içinde gelirse, hayz sayılır. On beş gün geçtikten
sonraki akıntı ise, hayz değildir.
Hanefilere
göre ise kan kesildikten sonra fakat on gün içinde gelen bir veya iki günlük
akıntı hayzdan sayılır. Haiz olan kişi beyaz görünceye kadar temizlenmiş sayılmaz.
Hiç
hayz olmamış kadının ilk gördüğü kan sarı veya bulanık renkte ise, fukahanın
ekserisine göre hayz sayılmaz. Şafiilerin bazıları, bunlar için hayz hükmünün
cari olduğunu söylemişlerdir.
Ebu
Davud dediki; Yahya bin Main, "Mualia Sikadır" derdi. Ahmed bin
Hanbel ise, Mualla rey'e değer veren biri olduğu için ondan hadis rivayet
etmedi.